Digitale didactiek binnen Mosa-RT
Digitale didactiek is een krachtig middel om het leerproces van leerlingen te versterken, mits het strategisch en doelgericht wordt ingezet. Het TPACK-model (Technological Pedagogical Content Knowledge) biedt een waardevolle structuur om technologie effectief te integreren in het onderwijs.
Het combineert drie essentiële kennisdomeinen:
- Vakinhoudelijke kennis: De basiskennis van de leerkracht over het onderwerp: Content Knowledge
- Vakdidactische kennis: Het vermogen om deze kennis op een leerzame manier over te brengen: Pedagogical Knowledge
- Technologische kennis: Inzicht in het gebruik van digitale tools en hoe deze het lesgeven ondersteunen. Je weet hoe een tool werkt en kan zelfstandig problemen oplossen: Technological Knowledge

Doel voor tool
De kracht schuilt in de balans tussen de drie domeinen. Technologie wordt ingezet om het leerproces daadwerkelijk te verrijken. Dit vraagt om kritische keuzes:
- Wat wil ik bereiken? Stel doelen vast voor het gebruik van een tool.
- Wat wil ik meten? Selecteer doelgericht tools of werkvormen die binnen de comfortzone van de leerkracht liggen. Dat wil zeggen dat je de tool voldoende beheerst om eventuele problemen zelfstandig op te lossen.
Als leraar de inschatting maken dat het gebruik van ICT-tools niet aangewezen is, valt ook onder optimale inzet van ICT.
Praktische Implementatie
Om leerkrachten te ondersteunen, bieden we de mogelijkheid om te experimenteren met digitale platformen binnen het wettelijk kader. De opgedane expertise wordt gedeeld binnen en buiten de vakgroep.
Een Gezonde Balans
Naast technologische integratie is digitaal welzijn een kernwaarde. Het waarborgen van offline momenten helpt leerlingen en leerkrachten om een gezonde balans te behouden.
Conclusie
Het eigentijds onderwijs dat wij nastreven, zet de leerkrachten in hun kracht en versterkt het leerproces van de leerlingen. Onze leerkrachten maken effectieve en efficiënte keuzes in digitale didactiek, passend binnen de visie van onze scholengemeenschap.