Proef de prof: inschrijven

Proef de prof is ons jaarlijkse startschot van de keuzebegeleiding naar het hoger onderwijs. Tijdens een infoavond licht Bert Van Hirtum van KU Leuven de belangrijkste verschilpunten tussen secundair en hoger onderwijs toe en maakt hij ouders en leerlingen wegwijs in de wereld van bachelors en masters, studiepunten …

Het tweede gedeelte van de infoavond bestaat uit proeflessen van professoren en docenten van KU Leuven, UCLL, PXL, hogeschool Zuyd en Maastricht University. Leerlingen en ouders kunnen twee proeflessen volgen, die een idee geven van het lestempo in het hoger onderwijs, de zelfstandigheid die proffen verwachten, het verschil in aanpak tussen universiteit en hogeschool … We sluiten de avond af met een studiekeuzemarkt waarop alle instellingen (en Defensie, waar je ook bachelor- en masteropleidingen kan volgen) een infostand hebben. Een lekker glaasje is er ook voor alle aanwezigen.

 

Schrijf je snel in via deze link!

Steam-club op bedrijfsbezoek

20 enthousiaste leerlingen van de Steam-Club van Mosa-rt brachten een bezoekje aan Futech in Tessenderlo. Even een woordje uitleg: STEAM staat voor Science (wetenschappen), Technology (Techniek), Engineering (Probleemoplossend denken), Arts (kunsten) en Mathematics (Wiskunde). Dit bezoek was dus helemaal op zijn plaats omdat Futech gespecialiseerd is in het maken van zonnepanelen en zonnecellen. Samen met het ingenieursbedrijf Ilumen zijn ze experts binnen de sector van zonnepanelen en één van de grootste spelers op de Belgische markt van groene energie. Dit bezoek kaderde in het Techclass Event van Unizo. UNIZO Onderwijs & Ondernemen wil immers samen met de ministers Crevits en Muyters, UNIZO CEO Danny Van Assche en Herman ‘Marcske’ Verbruggen, peter van de Techclass, de technische opleidingen (STEAM) in de kijker zetten: als mogelijke vervolgopleiding voor leerlingen lager, secundair en studenten hoger onderwijs, maar ook de vele STEAM jobprofielen.

Leerlingen 6 Industriële Wetenschappen werken aan hun GIP

 Twee leerlingen, Jan Ceyssens en Xavier Schlosmacher, van klas  6 Industriële Wetenschappen volgen, voor hun geïntegreerde proef, een opleiding Arkite NV op C-mine Crib in Genk. Arkite NV bouwt aan de ultieme virtuele assistent: de Human Interface Mate. Momenteel wordt het systeem vooral ingezet om operatoren in de maakindustrie te begeleiden (automotive, aviation, electronics, …). 

Toelatingsproef arts-tandarts: succes!

Precies 1126 studenten mogen eind september 2018 in Vlaanderen beginnen aan de opleiding geneeskunde, terwijl meer dan 4000 anderen slecht nieuws kregen (slaagpercentage 21,8%!). Ook in SG Mosa-RT dromen leerlingen van een toekomst als arts, maar voor 5 leerlingen van klas 6Wetenschappen-wiskunde wordt de droom werkelijkheid. Lieke, Thomas, Brecht, Brent en Quinten hebben gedurende een jaar hard gewerkt om te slagen en hun inspanningen werden beloond. Door samen te studeren en wekelijks oefeningen te maken met fysicaleraar Kristof Schutters waren de leerlingen prima voorbereid. Maar ook hun werkkracht mag gezien worden, want na de schoolexamens studeerden de leerlingen nog dagenlang om de laatste details onder de knie te krijgen. Met resultaat dus! Op campus Mosa-RT weten we dat de toekomst van de gezondheidszorg in goede handen is.

 

Pleegzorg

Ook in het nieuwe schooljaar doneren wij ons schoolhek aan pleegzorg. Dit spandoek laten we dus nog even hangen. Pleeggezinnen blijven immers meer dan nodig!

Heb jij nog plaats vrij voor een extra boekentas? Surf dan naar www.pleegzorg.be en schrijf je in voor een infoavond.

CampusRally

Ben je jonger dan 15 jaar en wil je graag je eigen zenuwtester hebben? Kom dan meedoen met de campusrally tijdens onze kijkdagen op zaterdag 23 en zondag 24 juni!

Mosa-RT schiet de hoofdvogel af op Vlaamse houtproef

Mosa-RT schiet na Limburgse triomf ook de hoofdvogel af op Vlaams niveau voor de Vlaamse houtproef!
Leerling Siem Theelen van het 4de jaar Hout heeft zich voor Mosa-RT in Sint-Niklaas tot algemeen winnaar van de Vlaamse houtproef gekroond. 
Nadat hij al in Limburg won in de categorie BSO met de hoogste score over alle studieniveaus heen, liet hij nu ook de deelnemers uit de andere provincies achter zich. 
Hij mocht na een bloedstollende finale waarin leerling, ouders en leerkrachten ‘the fingers crossed’ hielden, zijn prijs ter waarde van 250 euro in ontvangst nemen. Ook won hij nog voor zijn klas een bedrijfsbezoek aan Decospan, een modern fineerverwerkend bedrijf in Menen. Voor zijn klasgenoten is dit bedrijf zeker een bezoek waard. Deze leerlingen zullen er een mooi leermoment aan over houden.
Maar ook klasgenoot Jelle van de Pas legde een prachtig parcours af. Hij eindigde ook in de top 10 en werd verdienstelijk zevende. 

Hebben toekomstige nootjes pootjes?

Voor het seminarie gedrags- en cultuurwetenschappen hebben wij, 8 leerlingen van het 6de jaar humane wetenschappen, deelgenomen aan de wedstrijd ‘Grote prijs voor sociologie’ van de KU Leuven.

Hiervoor hebben we een paper moeten schrijven en deze moeten voorstellen aan de jury. We hebben onderzoek gedaan naar het verband tussen de sociaal-economische status en het eetpatroon. In mensentaal gezegd: Welke klasse zou sneller insecten eten? Wekenlang hebben we ons voorbereid op het binnenhalen van de juryprijs. De paper moest voor de paasvakantie ingediend worden. De leerkrachten hadden er totaal geen vertrouwen in.

Hoe de kleuters leerden kleuren

Er waren eens een paar leuke leerlingen op ons zesde jaar humane wetenschappen. Samen kregen ze het idee om kleuters te leren kleuren en kliederen met verf. Toen de leerkracht vroeg hoe ze deze droom wilden waarmaken kwamen ze op het idee om de kleuters iets bij te leren over kunst en hen dan zelf aan het werk te zetten. Meteen enthousiast begonnen ze hun kunstlesje uit te werken. Ze toverden een plan in elkaar en met een snufje magie vormde dit een mooie kunstles.

Na een paar nachtjes slapen was de grote dag eindelijk aangebroken. Ze vertrokken vol goede moed met de hele groep naar de kleuterschool in Molenbeersel. Daar gingen ze aan de slag met de kleuters om hen wegwijs te maken in de wereld van de kunst, maar ook om zelf een kunstenaar te worden. Tijdens deze magische momenten leerden ze spelenderwijs hoe leuk kunst kan zijn. Nadien behaalde iedereen zijn eigen kunstdiploma en gingen ze vrolijk naar huis.

Dit leverde voor de leerlingen en de kleuters een dag vol plezier en leuke herinneringen op. Toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het mooie sprookje uit.

Print-vriendelijke versiePDF versie
Inhoud syndiceren