Voorstelling eindwerk 6EM aan interne jury

Op donderdag 29 november 2018 stellen de leerlingen van 6EM hun eerste project voor aan hun leerkrachten en directie. Dit ter voorbereiding van de voorstelling die ze op zaterdag 12 januari 2019 tijdens Techniek in Werking aan hun ouders geven.

Het project bestaat uit opdrachten rond twee transportbanden die deel uitmaken van een geautomatiseerd systeem. De transportbanden, aangedreven door een driefasige asynchrone motor met frequentiesturing, vervoeren afgewerkte en onafgewerkte onderdelen van het proces.

Aan dit project wordt vakoverschrijdend gewerkt. De leerlingen voeren opdrachten uit in het kader van de lessen Nederlands, elektriciteit, automatisatie, toegepaste constructies en mechanica. Competenties als leren plannen en organiseren, teamgeest creëren, presentatie voor een jury en verslaggeving komen aan bod.

 

Reanimatieproject

Twintig studenten van de UCLL (opleiding bachelor Verpleegkunde campus LiZa) leiden meer dan 230 leerlingen op in CPR (cardiopulmonale resuscitatie). In een aantal klassen ligt de focus ook op wat te doen bij brandwonden, neusbloeding en snijwonden.

Het betaalbare warm water

De leerlingen van 6IW hebben een prototype uitgewerkt om 1 liter water op een betaalbare wijze op te warmen volgens het principe van foucaultstromen. Dit schooljaar zullen ze met de opgedane kennis een 10-liter model ontwerpen en zoeken naar alternatieve aandrijfmethodes.

Veilig op de fiets! ZieMeShinen

Er cool uitzien én zichtbaar zijn? Yes, you can!

8 op de 10 jongeren dragen zelden of nooit fluorescerende of reflecterende accessoires op de fiets. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat de meeste jongeren liever cool zijn dan zichtbaar. Nochtans bestaan er veel coole en modieuze manieren - zelfs fluohesjes! - om je te laten zien op de weg. En waarop moet je letten als je fietsverlichting en accessoires koopt? Deze praktische tips helpen je op weg.

Tip 1: Minstens 100 lumen

Het aantal lumen (lichtsterkte) staat meestal op de verpakking van de fietsverlichting. Met 50 à 100 lumen ben je goed zichtbaar wanneer er veel straatverlichting is. Rij je vooral langs slecht verlichte wegen, dan kies je best voor 100 tot 500 lumen en langs onverlichte wegen gebruik je meer dan 500 lumen.

Geslaagde partnerdag

Mosa-RT: geslaagde partnerdag!

Scholengemeenschap Mosa-RT werkt al jaren nauw samen met diverse partners in het werkveld en dat is niet toevallig: “We proberen op die manier de leerdoelen voor onze leerlingen én levensechter én aantrekkelijker te maken. En dat werkt”, vertelt Hilde Bollen, directeur van Mosa-IC dat instaat voor avondonderwijs, cursussen op maat en contacten met de diverse sectoren. “Leerlingen beseffen dat de leerstof concreet kan toegepast worden in reële situaties en allicht verhoogt dat hun motivatie en meteen de kwaliteit van onze opleidingen.” De samenwerking gaat ver en daarom wordt die elk jaar grondig geëvalueerd op een partneroverleg. “Dit jaar hebben we ook 3 nieuwe partners gepresenteerd: Studio Segers, Blue Tea en Kronos. Die laatste twee zijn hoogtechnologische ICT-bedrijven die erg actief zijn op het vlak van virtual & augmented reality, serious games en smart engines. Het lesgeven van de toekomst is bij ons eigenlijk al begonnen!”

Erasmus+ ‘Don’t be fuelish’: transnationale meeting !

27 leerlingen uit Economie-wiskunde, Humane Wetenschappen en Wetenschappen doen dit schooljaar, net als vorig jaar, mee aan een Europees uitwisselingsproject Erasmus+ : ‘Don’t be fuelish’. In het ‘seminarie Erasmus+’ in het 5de jaar onderzoeken ze onder meer ethische vraagstukken over energieproductie en -consumptie. Zo komen ze in contact met leeftijdsgenoten uit drie partnerscholen: Escola Secundária Vitorino Nemésio in Praia da Vitória, Portugal, Baltija gymnasium in Klaipeda, Litouwen en Liceul Tehnologic Petrol in Moreni, Roemenië. Elk semester wordt afgesloten met een internationale bijeenkomst in één van de vier deelnemende scholen. Elke school vaardigt dan een team van 6 leerlingen met begeleidende leerkrachten af. Plaatselijke gastgezinnen ontvangen de leerlingen. De eerste transnationale meeting van dit project vond plaats in Maaseik. De leerkrachten van de vier partnerscholen maakten heel wat afspraken over het verdere vervolg van dit project.

Proef de prof: inschrijven

Proef de prof is ons jaarlijkse startschot van de keuzebegeleiding naar het hoger onderwijs. Tijdens een infoavond licht Bert Van Hirtum van KU Leuven de belangrijkste verschilpunten tussen secundair en hoger onderwijs toe en maakt hij ouders en leerlingen wegwijs in de wereld van bachelors en masters, studiepunten …

Het tweede gedeelte van de infoavond bestaat uit proeflessen van professoren en docenten van KU Leuven, UCLL, PXL, hogeschool Zuyd en Maastricht University. Leerlingen en ouders kunnen twee proeflessen volgen, die een idee geven van het lestempo in het hoger onderwijs, de zelfstandigheid die proffen verwachten, het verschil in aanpak tussen universiteit en hogeschool … We sluiten de avond af met een studiekeuzemarkt waarop alle instellingen (en Defensie, waar je ook bachelor- en masteropleidingen kan volgen) een infostand hebben. Een lekker glaasje is er ook voor alle aanwezigen.

 

Schrijf je snel in via deze link!

Steam-club op bedrijfsbezoek

20 enthousiaste leerlingen van de Steam-Club van Mosa-rt brachten een bezoekje aan Futech in Tessenderlo. Even een woordje uitleg: STEAM staat voor Science (wetenschappen), Technology (Techniek), Engineering (Probleemoplossend denken), Arts (kunsten) en Mathematics (Wiskunde). Dit bezoek was dus helemaal op zijn plaats omdat Futech gespecialiseerd is in het maken van zonnepanelen en zonnecellen. Samen met het ingenieursbedrijf Ilumen zijn ze experts binnen de sector van zonnepanelen en één van de grootste spelers op de Belgische markt van groene energie. Dit bezoek kaderde in het Techclass Event van Unizo. UNIZO Onderwijs & Ondernemen wil immers samen met de ministers Crevits en Muyters, UNIZO CEO Danny Van Assche en Herman ‘Marcske’ Verbruggen, peter van de Techclass, de technische opleidingen (STEAM) in de kijker zetten: als mogelijke vervolgopleiding voor leerlingen lager, secundair en studenten hoger onderwijs, maar ook de vele STEAM jobprofielen.

Leerlingen 6 Industriële Wetenschappen werken aan hun GIP

 Twee leerlingen, Jan Ceyssens en Xavier Schlosmacher, van klas  6 Industriële Wetenschappen volgen, voor hun geïntegreerde proef, een opleiding Arkite NV op C-mine Crib in Genk. Arkite NV bouwt aan de ultieme virtuele assistent: de Human Interface Mate. Momenteel wordt het systeem vooral ingezet om operatoren in de maakindustrie te begeleiden (automotive, aviation, electronics, …). 

Print-vriendelijke versiePDF versie
Inhoud syndiceren

     

Comments